Koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm dieet

Er bestaan diverse vormen van het koolhydraatarm dieet. Maar wat houdt deze vorm van diƫten eigenlijk in. Wat zijn koolhydraten en waarom kan een koolhydraatarm dieet bijdragen tot een snellere vetverbranding en ten gevolge daarvan tot afslanken. We zoeken het samen voor jou uit in het volgende artikel.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn stoffen die ook bekend staan onder de naam sachariden. Koolhydraten maken deel uit van onze alledaagse voeding en leveren ons de energie die we als mensen nodig hebben om te leven. Ze zijn als dusdanig erg belangrijk als bestanddeel van onze voeding. Meer nog, deze stoffen zijn het belangrijkste bestanddeel van onze voeding.

Welke voeding is rijk aan koolhydraten?

Koolhydraten zitten in een heleboel voeding, ook in dingen waarvan je het eerst niet zou vermoeden. Bij koolhydraten denken we vaak aan pasta, rijst en aardappelen. Maar er zijn nog andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze voedingsstoffen. We denken hierbij aan de meeste dranken, suiker, stroop, siroop, snoep, chocolade, ijs, gebak, koekjes, brood, graanproducten, pasta, rijst, fruit, peulvruchten, bewerkte vleeswaren, toetjes, desserts, wortels, soep, sausen, dressings en alle vormen van zoet broodbeleg. Wanneer je deze lijst overloopt, zou je al vlug de indruk kunnen krijgen dat er nog maar weinig is dat je mag eten tijdens een koolhydraatarm dieet. Om die mythe de wereld uit te helpen, geven we hieronder wat meer informatie over een haalbaar koolhydraat dieet.

Waaruit bestaat een koolhydraatarm dieet?

In een heleboel voedingsproducten zitten koolhydraten. Wie een koolhydraat arm dieet wil starten, vraagt zich terecht af wat hij of zij nog wel mag eten. Toch is er een reden waarom een koolhydraatarm dieet ertoe kan bijdragen dat je overtollig vet verliest. Daarom bekeken we dit even voor jou. Wie veel koolhydraten inneemt tijdens het eten, zorgt ervoor dat vetten zich op termijn gaan ophopen in het lichaam. Veertig jaar geleden kwam een zekere dokter Atkins tot deze wetenschappelijke bevinding. Op basis van zijn ontdekking ontwikkelde hij het Atkins dieet dat nu nog steeds een van de belangrijkste vormen van een koolhydraatarm dieet is.

Belangrijk om weten: je hoeft niet alle koolhydraten te bannen!

Het lijkt een beetje tegenstrijdig, het concept koolhydraatarm dieet. Langs de ene kant hebben we het over de belangrijkste bouwstenen van onze voeding, langs de andere kant wordt ons aangeraden koolhydraten te mijden omdat ze ervoor zorgen dat we vetten gaan opnemen in ons lichaam. Bij een koolhydraatarm dieet is het dus niet de bedoeling, om alle koolhydraten uit onze voeding te weg te laten. Wel is het een aanrader om deze voedingsstoffen vooral uit bepaalde producten te halen. Het gaat dus over de juiste voedingsbronnen kiezen.

Voorbeelden van goede voedingsbronnen bij een koolhydraatarm dieet

Voorbeelden van goede voedingsbronnen zijn: vleessoorten zoals rund, lam, kip, gevogelte; producten uit de zee zoals vette vis en zeevruchten; zuivelproducten zoals eieren, volle melk, volle- en Griekse yoghurt; groenten zoals spinazie, boerenkool, ui, tomaat, wortel, courgette en avocado. Verder zijn ook noten, zaden, olijf- en kokosolie aanraders.

Bepaalde voedingsmiddelen eet je met mate

Dit wil niet zeggen dat je andere voedingsmiddelen helemaal niet mag eten. Belangrijk is om je dieet met beleid samen te stellen. Ook fruit, havermout, gedroogd fruit, quinoa, bruine rijst, zoete aardappelen, bonen en donkere chocolade zijn toegelaten, zij het in beperkte mate.

Welke voeding moet je mijden bij een koolhydraatarm dieet?

Bepaalde voeding zijn af te raden als bron van koolhydraten bij een koolhydraatarm dieet. We hebben het dan over stroop, suiker, pasta, brood, rijst, graanproducten, ontbijtgranen, bloem, snoep, gebak, koekjes, frisdranken, ijs, voorverpakt vruchtensap, kant-en-klaar maaltijden en suikervervangers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *